Του Φώτη Παπαναστασίου
Η δυσλεξία παρουσιάζεται τα πρώτα χρόνια φοίτησης στο Δημοτικό ως μια «διαφορετικότητα» στις διαδικασίες επεξεργασίας -Γλώσσας και Μαθηματικών- που συχνά χαρακτηρίζεται από δυσκολίες στην κατάκτηση της γραφής κι ανάγνωσης, σε παιδιά με κανονική ή ανώτερη ευφυΐα. Έχει σοβαρές ψυχολογικές, εκπαιδευτικές και κοινωνικές συνέπειες στη ζωή ενός παιδιού.
Στη συνέχεια παρουσιάζονται 50 συμπτώματα της Δυσλεξίας:
Γενικά
- Αδυνατεί να διαβάσει, να γράψει ή να συλλαβίσει, δυσανάλογα με τη νοητική του κατάσταση.
- Φαίνεται ανώριμος, τεμπέλης κι ότι δεν προσπαθεί αρκετά για την ολοκλήρωση μιας εργασίας.
- Παρουσιάζει προβλήματα συμπεριφοράς.
- Αδυνατεί να ανταποκριθεί στα διαγωνίσματα του σχολείου, αν και έχει προετοιμαστεί κατάλληλα.
- Χάνει την αίσθηση του χρόνου αρκετά συχνά κατά τη διάρκεια της ημέρας.
- Δεν έχει πολύ καλό προσανατολισμό.
- Λόγω των συνεχόμενων σχολικών αποτυχιών, έχει χαμηλή αυτοεκτίμηση.
- Δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί για την ολοκλήρωση μίας εργασίας ή αποσπάται εύκολα.
- Μαθαίνει πιο εύκολα μέσω οπτικών βοηθημάτων, σχεδιαγραμμάτων, πειραμάτων και της παρατήρησης.
- Αποφεύγει τη συμμετοχή του σε σχολικές εργασίες.
Όραση, Ανάγνωση κι Ορθογραφία
- Παραπονιέται ότι βλέπει ανύπαρκτη κίνηση καθώς διαβάζει, γράφει, ή αντιγράφει.
- Φαίνεται να έχει δυσκολία με την όραση, όμως οι οφθαλμολογικές εξετάσεις δεν αποκαλύπτουν κανένα πρόβλημα.
- Δεν κατανοεί πλήρως αυτά που διαβάζει.
- Διαβάζει με αργό ρυθμό και συλλαβιστά.
- Χάνει τη σειρά του κειμένου κατά την ανάγνωση.
- Διαβάζοντας ή γράφοντας παρουσιάζει επαναλήψεις, προσθήκες, μεταθέσεις, παραλείψεις, αντικαταστάσεις κι αντιστροφές στα γράμματα, αριθμούς ή / και λέξεις.
- Μπερδεύει γράμματα ή αριθμούς.
- Δυσκολεύεται να κατανοήσει και να ανακαλέσει τους κανόνες της ορθογραφίας.
Ακοή κι Ομιλία
- Ακούει πράγματα που δεν ειπώθηκαν.
- Δείχνει ότι κατά τη διατύπωση των οδηγιών για τη λύση μιας εργασίας φαίνεται ότι δεν ακούει όλες τις λεπτομέρειες.
- Αποσπάται εύκολα από ήχους.
- Δυσκολεύεται να εκφράσει τις σκέψεις του με λόγια.
- Δεν ολοκληρώνει αυτό που θέλει να πει.
- Τραυλίζει κάτω από πίεση.
- Δεν προφέρει σωστά μεγάλες λέξεις ή μεταθέτει τις φράσεις, τις λέξεις και τις συλλαβές κατά την ομιλία.
Γραφή και Κινητικές Δεξιότητες
- Παρουσιάζει τετραποδική λαβή γραφής ή πιάσιμο του μολυβιού με ασυνήθιστο τρόπο.
- Γράφει δυσανάγνωστα.
- Αλλάζει πολύ συχνά γραφικό χαρακτήρα.
- Γράφει με πολλά ορθογραφικά λάθη, χωρίς κενά ανάμεσα στις λέξεις, χωρίς σημεία στίξης, χωρίς τόνους ή χωρίς κεφαλαία γράμματα.
- Ξεκινάει να γραφεί από το μέσο της σελίδας ή παραλείπει γραμμές.
- Δεν μπορεί να αντιγράψει πλήρως και χωρίς λάθη ή παραλήψεις ένα κείμενο.
- Μοιάζει αδέξιος ή με φτωχές κινητικές δεξιότητες.
- Μπερδεύει το δεξί με το αριστερό.
- Παρουσιάζει ελλιπή λεπτή κινητικότητα.
Μαθηματικά και Διαχείριση Χρόνου
- Δυσκολεύεται να μάθει να λέει την ώρα, τις ημέρες, τους μήνες, τις εποχές.
- Δεν μπορεί να διαχειριστεί το χρόνο του.
- Δυσκολεύεται να μάθει διαδοχικές πληροφορίες ή καθήκοντα.
- Μπερδεύει τους αριθμούς, όπως το 4 με το 7.
- Δυσκολεύεται να μάθει την αξία των χρημάτων και τη σωστή διαχείρισή τους.
- Χρησιμοποιεί πάντα τα δάχτυλα για να μετρήσει.
- Δυσκολεύεται να μάθει τις μαθηματικές πράξεις.
- Δυσκολεύεται να αναπτύξει μαθηματικές δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων.
Μνήμη
- Έχει εξαιρετική μακροπρόθεσμη μνήμη για πρόσωπα, εμπειρίες και τοποθεσίες, αλλά αδυνατεί να απομνημονεύσει ακολουθίες ή γεγονότα που δεν έχει βιώσει.
- Σκέφτεται κυρίως με εικόνες και συναισθήματα κι όχι με λέξεις ή ήχους.
- Έχει φτωχό εσωτερικό διάλογο.
- Συμπεριφορά κι Ανάπτυξη
- Είναι τρομερά ανοργάνωτος/η ή καταναγκαστικά τακτικός/ή.
- Μπορεί να είναι στην τάξη ανήσυχος/η ή απόμακρος/η.
- Ακολουθεί πολύ νωρίς ή με καθυστέρηση τα αναπτυξιακά στάδια (ομιλία, μπουσούλημα, περπάτημα, κτλ).
- Παρουσιάζει ενούρηση που δε συμβαδίζει με την ηλικία του.
- Κάνει περισσότερα λάθη όταν βρίσκεται υπό συναισθηματική πίεση.
Πηγή: eidikospaidagogos.gr