Επιμέλεια: Νίκη Κοσκινά
Τα τελευταία χρόνια έχουν κυκλοφορήσει πάρα πολλά εκπαιδευτικά παιχνίδια ειδικά από συγκεκριμένη εταιρεία, τα οποία έχουν σχεδιαστεί για να ανταποκρίνονται στις ανάγκες του μωρού σας.
Τα παιχνίδια αυτά απευθύνονται σε βρέφη 0-36 μηνών (με κάποιες διαβαθμίσεις 0-6, 6-12, 12-36…) και στόχο έχουν να τους μάθουν να μιλάνε, να μετράνε, να τραγουδάνε…
Τα παιχνίδια αυτά κυκλοφορούν σε όλα τα σπίτια με μωρά, είναι τα ίδια (ή της ίδιας λογικής) και εμπνέουν μια ασφάλεια τόσο στους γονείς όσο και σε όσους σκέφτονται να κάνουν δώρο σε ένα μωρό: Θα επιλέξω από αυτά τα παιχνίδια που ξέρω ότι είναι καλά.
Πόση ασφάλεια έχουν αυτά τα παιχνίδια για την ανάπτυξη της ομιλίας του παιδιού σας; Όχι όση πιστεύετε! Μια τελευταία επιστημονική έρευνα στο αμερικάνικο περιοδικό «Pediatrics» αποδεικνύει ότι τα συγκεκριμένα παιχνίδια κάθε άλλο παρά βοηθούν το σκοπό για τον οποίο υποτίθεται έχουν φτιαχτεί. Αν και υποτίθεται ότι συντελούν στην ανάπτυξη της γλώσσας και της επικοινωνία, ουσιαστικά δεν την προάγουν διότι ο σχεδιασμός τους βασίζεται σε κανόνες marketting κι όχι σε πραγματικούς εκπαιδευτικούς σκοπούς.
Τέτοια παιχνίδια ξεχνούν το βασικό παράγοντα της γλώσσας και της επικοινωνίας: την αλληλεπίδραση! Ένα παιδί χρειάζεται μια αντίδραση από τους ενήλικες που θα συνδυάζει χάδια, γέλια, λέξεις… Τα κέντρα του βρεφικού εγκεφάλου «ενθουσιάζονται» με την επικοινωνία με τους άλλους ανθρώπους.
Το πραγματικό πρόβλημα με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια δεν είναι μόνο ότι δεν εξυπηρετούν το σκοπό για τον οποίο φτιάχτηκαν αλλά ότι παρακωλύουν μάλιστα και την επικοινωνία του παιδιού με το γονέα! Πολλές φορές ο γονέας ευησυχάζει όταν το μωράκι του «μιλάει» με το παιχνίδι του και δεν ασχολείται μαζί του. Παράλληλα, παρουσία τέτοιων παιχνιδιών, οι γονείς αλληλεπιδρούν όλο και λιγότερο με τα παιδιά τους ενώ εμπιστεύονται «τυφλά» την εκπαιδευτική λειτουργία τους.
Τι προτείνει η έρευνα; Επιστροφή στα πιο παραδοσιακά ξύλινα παιχνίδια, τουβλάκια και πάζλ και να μιλάτε πολύ στα παιδιά σας!
Πηγή: boro.gr